Lipiec 26, 2017 11:04 przed południem

Awangarda w edukacji - las, przyroda inspiracją do nauki!

Czy przebywanie w bliskim kontakcie z naturą może być inspiracją dla rozwoju i kreatywności naszych dzieci? Studentki Akademii Humanistyczno Ekonomicznej w Łodzi i Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego zainspirowane ideą leśnych przedszkoli w Skandynawii podejmują się wyzwania w edukacji przedszkolnej. Dzięki ich pasji i inicjatywie powstaje pierwsze leśne przedszkole w subregionie konińskim!

Studentki Pedagogiki w AHE: Alicja Hławka i Urszula Górna w ramach przedmiotu Więzi i role grupowe przedstawiły bardzo interesujący projekt, który wzbudził ogromne również zaciekawienie innych studentów z grupy. Studentki chcą bowiem wdrożyć w praktykę ideę leśnych przedszkoli. Z ich inicjatywy w Słupcy ma ruszyć nowe przedszkole i prawdopodobnie klub malucha.

Autorki projektu proponują niekonwencjonalne metody prowadzenia zajęć. Przedszkole będzie zbliżone do warunków domowych, z małą liczbą dzieci. Opierać się będzie na idei przedszkola leśnego (np. Puszczyk, Leśne Przedszkole Podkrzaczek, Na Bosaka – przedszkole domowo – leśne) z elementami metod nauczania takich jak Porozumienie Bez Przemocy i metod wychowania według Marii Montessori czy praktyk wolnościowych. Przewidziane są także zajęcia z udziałem zwierząt oraz język angielski w codziennych czynnościach. Maluchy w przedszkolu nie będą ograniczone budynkiem i będą spędzać dużo czasu w ogrodzie czy w lesie.

Brak bazy lokalowej wzbudza jednak kontrowersje. W typowym leśnym przedszkolu, dzieci są na dworze bez względu na to, czy na dworze leje deszcz, pada śnieć, czy jest mróz. Jednak trochę inaczej będzie w Słupcy. Autorki przedsięwzięcia zakładają, że w tym przedszkolu będzie baza lokalowa na parterze domu z ogrodem, który jest blisko lasu. Rodzice będą przyprowadzać i odbierać dzieci z budynku. Dzieci będą wracać z lasu na obiad. Na dworze spędzą około czterech godzin, więcej latem - może to być to nawet cały dzień, ale zimą ze względu na warunki na pewno mniej.  Leśne przedszkole ma być formą rozwoju dzieci. Autorki przedsięwzięcia zakładają, że najbardziej harmonijny rozwój odbywa się w otoczeniu przyrody. Przedszkole to na początek będzie to jedna 15 osobowa grupa dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat. Rekrutacja do tej nietypowej placówki ma ruszyć już niedługo.   To, co szczególnie zachęcające w tym projekcie to pasja, którą kierują się osoby organizujące placówkę czyli Alicja Hławka i Urszula Górna, obie studiują Pedagogikę w Akademii Humanistycznej, na studiach magisterskich PUW, zatem zdobywają kwalifikacje na w AHE w Łodzi, aby profesjonalnie prowadzić placówkę. Ponadto obie studentki mają małe dzieci, zatem motywacją do działania pedagogicznego są potrzeby, które zaistniały podczas obserwacji własnych dzieci.

Tekst powstał w oparciu o załączniki:

Załączniki:

1. Prezentacja projektu  „Leśne warsztaty dla przedszkolaków-profilaktyka syndromu deficytu natury” – przygotowana na zajęcia Więzi i role grupowe

http://prezi.com/cff0oknw3ub1/?utm_campaign=share&utm_medium=copy

2. Prezentacja idei przedszkola leśnego http://prezi.com/22zvgr8zyzln/

3. Artykuł pt. Słupca. Natura zamiast budynku. Rusza pierwsze leśne przedszkolehttps://www.lm.pl/aktualnosci/informacja/109597/slupca_natura_zamiast_budynku_rusza_pierwsze_lesne_przedszkole

4. Informacja o przedszkolu na stronie „Twoja Słupca” http://twojaslupca.pl/nowe-przedszkole-powstanie-w-slupcy/

Niezdefiniowany
Share this:
Tags:

About admin

Literaturoznawca – historyk i krytyk literacki, redaktor, edytor, regionalista, znawca i popularyzator e-learningu; zajmuje się badaniem metod informatycznych w edukacji, kulturą nowych technologii w kształceniu, efektywnością nauczania języka polskiego on-line, komunikacją językową w Internecie oraz najnowszymi narzędziami e-marketingu i języka reklamy interaktywnej. Opublikował kilkadziesiąt artykułów z zakresu literaturoznawstwa XIX i XX wieku, metodyki nauczania języka polskiego, metod informatycznych w edukacji. Jest autorem cenionych publikacji dotyczących bibliologii cyfrowej i informatologii oraz metody projektowej w kształceniu e-learningowym.
  • Website
  • Google+
  • Rss
  • Pinterest
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
  • Flickr
  • Email