Lipiec 26, 2017 10:14 przed południem

Kreatywny = zmotywowany, czyli o motywacji 3.0 z perspektywy nauczyciela

Jak skutecznie motywować? Odpowiedź wydaje się prosta – należy pozwolić naszemu uczniowi być kreatywnym a tym samym podtrzymać jego motywację wewnętrzną bez konieczności stosowania sztucznego systemu kar i nagród.

Pewnie wielu z nas pomyśli, że gdybyśmy nie motywowali naszych uczniów, oni w ogóle by się nie uczyli. Jesteśmy przekonani, że nasi uczniowie (tak samo jak my zresztą) robimy coś tylko po to, aby zdobyć nagrodę lub uniknąć kary. A to nieprawda! Dziś dużo mówi się na temat motywacji 3.0, która polega na pobudzaniu naszej wewnętrznej motywacji. Z kolei źródłem motywacji jest nasz rozwój. To właśnie on powoduje, że chcemy działać, tworzyć, uczyć się.

Co to oznacza dla nauczyciela? Otóż ważne jest, abyśmy pozwolili naszym uczniom na samodzielność i przekazali im odpowiedzialność za proces uczenia się. Nasze wysiłki powinny zmierzać od nauczania  w stronę uczenia się. Dzięki temu nasi uczniowie otrzymają od nas przestrzeń, która pozwoli im rozwijać siebie, swoją kreatywność i swoje zainteresowania, co przełoży się na chęć do podejmowania przez nich prób i wychodzenia poza schemat. Tak długo jak pozwolimy naszym dzieciom na kreatywność, tak długo będą one zmotywowane do działania!

Jak zatem organizować zajęcia, aby jeszcze bardziej zmotywować dzieci do uczestnictwa w nich? Przy planowaniu zajęć warto uwzględnić cztery aspekty, tak zwane wewnętrzne motywatory, które pomogą rozbudzić chęci do działania. Są nimi:

  • dobra zabawa,
  • FLOW, czyli superkoncentracja – coś, w czym tak bardzo możemy się zatracić, że zapominamy o całym świecie. Tutaj ważne jest, aby zapewnić uczniom przestrzeń do rozwijania ich zainteresowań i dać im tyle czasu, aby dana aktywność mogła ich bez reszty „pochłonąć”.
  • chęć sprostania wyzwaniom – ważne jest pokazywanie uczniom kolejnych „zaliczonych” przez nich etapów, czyli drogi, którą przebyli, na przykład od „alergii” na kostium kąpielowy do oswojenia się z wodą i samodzielne wchodzenia do brodzika.  
  • chęć obdarowania innych – świadomość, że konkretny projekt przeznaczony jest dla kogoś bliskiego – mamy, taty, babci, powoduje, że dzieci o wiele bardziej przykładają się do pracy, np. przy wykonywaniu kartki bożonarodzeniowej czy laurki z okazji Dnia Mamy.

Ważne jest również, aby nie ograniczać naszych uczniów i nie wzbudzać w nich poczucia strachu przed popełnieniem błędu. Przecież błąd może się okazać trampoliną do odniesienia sukcesu!

Na podsumowanie „The Dot”, piękny filmik pokazujący jak można pomóc dziecku uwierzyć we własne możliwości:

https://www.youtube.com/watch?v=t5mGeR4AQdM

 

Warto zajrzeć do:

Daniel Pink „Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację” (tytuł oryginału: „Drive: The surprising truth about what motivates us”

Anna i Robert Sowińscy “Od nauczania do uczenia się. Nasz plan daltoński”

 

(Autor: Ola Majchrzak)

Niezdefiniowany
Share this:
Tags:

About admin

Literaturoznawca – historyk i krytyk literacki, redaktor, edytor, regionalista, znawca i popularyzator e-learningu; zajmuje się badaniem metod informatycznych w edukacji, kulturą nowych technologii w kształceniu, efektywnością nauczania języka polskiego on-line, komunikacją językową w Internecie oraz najnowszymi narzędziami e-marketingu i języka reklamy interaktywnej. Opublikował kilkadziesiąt artykułów z zakresu literaturoznawstwa XIX i XX wieku, metodyki nauczania języka polskiego, metod informatycznych w edukacji. Jest autorem cenionych publikacji dotyczących bibliologii cyfrowej i informatologii oraz metody projektowej w kształceniu e-learningowym.
  • Website
  • Google+
  • Rss
  • Pinterest
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Vimeo
  • Youtube
  • Flickr
  • Email